فارنهایت

هیچ وقت چیزی رو خوب نفهمیدی مگر اینکه بتونی به مادربزگت توضیحش بدی!!

هیچ وقت چیزی رو خوب نفهمیدی مگر اینکه بتونی به مادربزگت توضیحش بدی!!

کمیت ها و یکاهای اصلی و فرعی در فیزیک

جمعه, ۹ تیر ۱۳۹۶، ۰۲:۲۶ ب.ظ

 کمیت ها و یکاهای اصلی و فرعی در فیزیک

مقایسه یک کمیت با یکای اندازه گیری آن کمیت را اندازه گیری گویند . یکای هر کمیت باید به گونه ای انتخاب شود که در شرایط فیزیکی تعیین شده تغییر نکند و در دسترس باشد . یکی از مجموعه یکاهای مورد توافق بین المللی را به اختصار مجموعه یکاهای SI می نامند . 
(SI: The International System of Units)

انواع کمیت :

۱)    کمیت های اصلی           ۲) کمیت های فرعی

کمیت های اصلی : کمیت هایی که یکای آنها به طور مستقل تعریف شده باشد . ۷۷ کمیت اصلی وجود دارد . طول (متر) ، جرم (کیلوگرم) ، زمان (ثانیه) ، شدت جریان (آمپر) ، مقدار ماده ( مول) ، دمای ترمودینامیکی ( کلوین) ، شدت روشنایی ( شمع)

کمیت و یکان

کمیت های فرعی : کمیت هایی که به کمیت های اصلی وابسته اند .  مانند حجم (متر مکعب) ، مساحت ( متر مربع) ، سرعت (متر بر ثانیه) و ….

تعریف یکای زمان : طبق تعریف قدیمی ، یک ثانیه برابر یک هشتاد و شش هزار وچهارصدم (۸۶۴۰۰۰) شبانه روز است . و بر اساس تعریف جدید ، یک ثانیه زمان لازم برای ۹۱۹۲۶۳۱۷۷۰ ارتعاش یک تابش معین گسیل شده توسط ایزوتوپ خاصی از اتم سزیم است .

کمیت در فیزیک

ساعت های چرخ دنگ هر سه ساعت یک ثانیه عقب می افتند و ساعت های های کریستال کوارتز هر یک ساعت ، یک ثانیه عقب می افتد . در صورتی که ساعت های جدید سزیمی هر ۳۰۰۰ سال یک ثانیه عقب می افتند . از اینرو ساعت های دقیقی هستند و در دستگاههای GPS مکان یابی جهانی ، از ساعت های سزیمی استفاده شده است .






نظرات  (۲۷)

حجم اصلیه یا فرعی

فرعی

Dooste aziz , har  kamiyati  be gheyr az oon 7 camiyat mishe faree 

به نظرک یگم فونتتونو درشت تر می کردین بهتر بود    :/

جیگیلی بگیلی بو

۲۰

عالیه

عالیه👍👍👍

عالیه👍👍

جابجایی اصلی یا فرعی

 

۰۷ مرداد ۹۹ ، ۲۲:۴۳ محمدجواد لک

عالیه ۲۰👍👍👍👍

عالییی

مرسییییییی100

واقعا ممنون 

عاللیییی

۰۹ آبان ۹۹ ، ۰۷:۱۳ پوریا پاکرو

با درود و احترام

خواهش میکنم یکی پیدا بشه به برخی از این اساتید محترمی که به جهت موفقیت در کنکور کلاس فیزیک میذارن و با هزارجور راه های ارتباطی امروز به دانش آموزان اطلاعات غلط می دهند رو بگیره و اینجوری با سرنوشت ادما از حیث نتیجه کنکورشون بازی نکنه... ببینید مشخصا جناب آقای بهادرکامران در یک کلیپ تصویری تلگرامی که درکانالشون منتشر شده و خیلی هم تاکید میکنند که بچه ها به صحبتهای ایشون در خصوص کمیتهای اصلی و فرعی توجه کنند ، ایشون اذعان دارند کتاب درسی فیزیک پایه دهم ریاضی تجربی در فصل اول دچار اشتباه شده و اساسا کتاب غلطهای علمی زیادی داره ایشون میفرمایند که مساحت و محیط و شعاع دایره از کمیت های اصلی هستند و کمیت های اصلی این تعداد 7تای گفته شده در کتاب نیست و خیلی بیشتر ازینهاست و اگر در کنکور پرسیدند شعاع یا محیط اصلیه یا فرعی شما باید بگید اصلی.... یعنی درواقع یه حرفی رو میگن که غلط و درست باهم قاطی شده و ماحصلش گیجیه بچه ها.... خیلی از دانش اموزانم سر کلاس از من پرسیدند که بلاخره چیه قضیه...من جواب دادم تااونجاییکه من درس فیزیک و مشق اون کرده ام مجموع این کمیت هایی که اقای کامران گفتند اعم از محیط شعا دایره مساحت و ... جملگی متکی و مرتبط و مبین واحدی اصلی به نام طول هستند و در واقع کمیت اصلی طول هست که سازنده این کمیت ها هستش.... الان عزیزمون می فرمایند حجم کمیتی فرعیست ...بله من هم همین اعتقاد رو دارم اما الان هنوز که هنوزه اطلاعات نادرستی داره رواج پیدا میکنه جا داره بزرگان و مفاخر علمی مون در رشته فیزیک با تشریح توضیحات لازم شک و ابهام و کجفهمی همه رو برطرف کنند

خیلی عالی ممنونم

سلام انرژی و تندی و مساحت فرعی هستن یا اصلی ؟؟

بنظرمن مساحت جابجایی و هرکمیت دیگه ای ک از کمیته‌ای اصلی سرچشمه میگیرن فرعی محسوب میشن...چون کتابم گفته:بقیه ی کمیتها از کمیت های اصلی سرچشمه میگیرن ک بشون میگن کمیت فرعی

عالی

۱۱ مهر ۰۰ ، ۱۶:۱۵ راضیه سلمانیان

فشار هوا کمیت اصلی است یا فرعی

محیط یک کمیت فرعی هست یا اصلی؟!

فرعی

چگالی یک کمیت اصلیست یا فرعی ؟

 

مساحت به طول و عرض نیاز داره که ضربدر هم بشن ولی محیط رو با یدونه متر میشه اندازه گرفت

Holymoly that’s crazy man! Thank you so much I really appreciate for this man. Can i tell you how to
do change your life and if you want to get a peek?
I will definitly share info about how to change your life I
will be the one showing values from now on.

با سلام دوستان کمیت فرعی از اصلی به دست میاد 

هر چی مسافت هست میشه طول \س اصلی میشه

مثلا فشار میشه نیروی وارد بر سطح 

ولی نیرو خودش کمیت فرعی محسوب میشه با یکای نیوتن یا کیلوگرم متر بر مجذور ثانیه

غیر از طول و جرم و زمان بقیه فرعی هستن

شدت روشنایی خودش میشه شار نور بر واحد سطح برحسب لومن بر متر مربع

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی